Vier gedreven directeuren/eigenaren hebben vorige week de VIP dag: Directeur met Invloed – Word Nieuwswaardig en Creëer Meer Impact gevolgd. Vier leiders die werken aan uiteenlopende maatschappelijke en zakelijke uitdagingen waaronder: een directeur die zich richt op de stedelijke bouwopgave van de stad Amsterdam, een architect van interieurs voor kwetsbare groepen, een horecaondernemer die bijdraagt aan de leefbaarheid van de buurt en een pionier in hybride vleesproducten die ook boeren in Afrika ondersteunt.
Deze directeuren hebben één gedeelde ambitie: hun nieuwswaarde versterken om meer klanten aan te trekken en personeel te inspireren en aan te trekken. Dit is geen gemakkelijke opgave en vraagt om gerichte strategische communicatie. Tijdens de VIP-dag hebben de directeuren belangrijke stappen gezet om hun doelen dichterbij te brengen. Zoals het ontdekken van hun persoonlijke drijfveren en de verbinding zoeken met hun bedrijfsvisie. Voor velen was dit een nieuw perspectief dat niet alleen hun leiderschap verdiept, maar ook hun zichtbaarheid en nieuwswaarde versterkt.
Essentiële mindset en vaardigheden voor nieuwswaardigheid
De deelnemers ontdekten hoe krachtig het is om het bedrijfs-DNA en het persoonlijke DNA aan elkaar te koppelen. Dit inzicht laat zien dat je goud in handen hebt, het gaat dan stromen met verhalen die hun klanten en personeel willen horen en lezen. De opgave is om dit in al je communicatievormen naar voren te brengen. Dat kan een LinkedIn-bericht zijn tot toespraken tijdens het kerstuitje voor je team. Het gaat erom om je eigen verhaal te ontdekken, wat zowel intern als extern van waarde is. Met als effect hiervan: een positieve leiderschapsmentaliteit die direct invloed heeft op het bedrijf en het personeel – als het goed gaat met de directeur, gaat het goed met het hele team.
Eén van de directeuren ontdekte zijn unieke persoonlijke missie en kreeg helder wat hij wil uitdragen als leider – zowel richting zijn personeel als naar andere stakeholders. Dit inzicht kwam op een bijzonder moment, vlak voordat hij een nieuwe directeursrol zou invullen, wat hem meer rust en vertrouwen gaf bij deze stap. Zijn team en stakeholders weten nu wat ze van hem kunnen verwachten.
Een andere directeur kwam erachter dat bij een van haar bedrijven het DNA al diep geworteld is in de bedrijfscultuur. Dit gaf haar nieuwe inspiratie om deze aanpak ook bij haar andere ondernemingen door te voeren, in samenwerking met haar compagnon. Twee andere deelnemers ontdekten hoe waardevol een heldere missie en visie zijn om niet alleen hun klanten aan te trekken, maar ook het personeel te inspireren en richting te geven.
Een Bewezen Aanpak voor Grotere Impact
Mijn ervaring met projecten zoals bij MKB-Amsterdam laat zien hoe strategische communicatie kan leiden tot een enorme zichtbaarheid en impact, zelfs tijdens grote uitdagingen zoals de COVID-19 crisis. Door dagelijks nieuwswaardige content te creëren, konden we de invloed en autoriteit van de organisatie aanzienlijk vergroten. Deze bewezen aanpak neem ik onder andere mee in mijn programma, waarbij we stapsgewijs bouwen aan de nieuwswaardigheid en zichtbaarheid van elke deelnemer.
Nieuwswaardigheid: Mindset en Zeven Stappen
Nieuwswaardigheid vraagt om een aantal essentiële mindsetveranderingen en het zetten van concrete stappen, die leiden tot zichtbaarheid en impact op de lange termijn. Eén dag is echter niet genoeg om deze vaardigheden volledig te ontwikkelen. Daarom bied ik aansluitend een halfjaar- en jaarprogramma aan waarin directeuren in een stimulerende omgeving de benodigde stappen zetten om nieuwswaardig te worden en dit langdurig vast te houden.
Het is fantastisch om te zien hoe een directeur tot bloei komt zodra zijn/haar persoonlijke DNA zichtbaar wordt, en hoe dit een positieve invloed heeft op hun bedrijf/organisatie en hun leiderschap.
Ben jij ook een directeur die nieuwswaardiger wil worden en hierdoor meer invloed wil uitoefenen en impact wil maken? Meld je dan aan voor de volgende VIP-dag op vrijdag 20 december in Amsterdam.